Tuesday, 12 December 2017

lite cream soda


1. Jazz.

Kalau kau berminat untuk bermula mendengar Jazz, aku sarankan kau bermula dengan album "Kind Of Blue" dari Miles Davis.

Well, it's a gem in jazz world, a pretty good start, it is said as to be the greatest jazz record of all time.

Artist yang terlibat :-
1. Trumpet - Miles Davis
2. Piano - Bill Evans
3. Piano - Wynton Kelly
3. Saxophones - John Coltrane
4. Saxophones -  Julian Adderley
5. Bass - Paul Chambers
6. Drum - Jimmy Cobb.

Dan Dream Team Jazz ni, setiap artist masing pun selepas kejayaan album Kind Of Blue ni, berjaya dengan karier solo masing2. Aku suka Bill Evans dan John Coltrane, dan sekarang dalam misi mengeksplorasi setiap album dari Bill Evans dan John Coltrane.

Selepas itu, baru selesa untuk bermula dengan Chet Baker dan Theloniious Monk (dia ni cover album dia hebat2) dan lain2 artist jazz.

Dan selepas itu, kau mungkin akan berasa Norah Jones atau Adele itu sebagai pop music mainstream.


Oh aku masih lagi mendengar punk dan metal, guitar driven aggression adalah sesuatu yang menarik dan sukar dilupakan. Jazz ni, seperti yang aku kata, meluaskan skop pendengaran.

Secara terus terang, aku mula mendengar Jazz, pada tahun ini 2017.

Entah mengapa, aku kurang suka dengan Rap, seperti kau harus berkata2 banyak hanya untuk prove kau bling bling atau something special,

bila Jazz hanya, just play the music and feel the emotion without feeling overwhelming, just felt it as elegant as it can be.



2. PHD dan Statistics

Aku tulis ini semata-mata nak menyangkal fikiran "cause and effect" sesetengah orang.

Masalah ini aku rasa bermula dengan sistem pendidikan KBSR, (for most 80's and 90's kids), yang mana konsep "cause and effect" diajar dalam Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral bagi pelajar2 Darjah 1,2,3. (Pendapat aku saja lah)

Pada aku, ini sedikit silap, kerana cause and effect ni tak disentuh sangat dalam subjek Alam Dan Manusia pada waktu ini (Aku rasa zaman Sains diperkenalkan di Sekolah Rendah, dah mula nak sentuh konsep ni sebab ada belajar konsep inference, cuma masih terlalu asas)

Jadi, konsep "cause and effect" kita lebih pada holistik dan kurang saintifik.

Maka jadilah pikiran seperti,

"Trump jahat dengan mengisytihar Jerusalem capital Israel, jadi effectnya kebakaran besar di Southern California = balasan Tuhan"

"Penang banjir sebab Oktoberfest, cuba menentang kuasa Tuhan"

Habis itu banjir kat Kelantan?

"Ubat tu berkesan kat pakcik kanser tu, jadi ni ubat kanser".


Untuk selesaikan masalah ini, Barat, atau kuasa2 Timur, Jepun, Korea, yang berjaya dalam Sains dan menguasai teknologi ni, sebab mereka faham dan berdisiplin dalam satu benda iaitu, kaedah fikiran saintifik.

Dan dalam metodologi saintifik, benda yang paling penting dalam satu2 kajian, ialah bagaimana nak establish "cause and effect" tu benar2 tepat.


1. Strength (effect size): A small association does not mean that there is not a causal effect, though the larger the association, the more likely that it is causal.


2. Consistency (reproducibility): Consistent findings observed by different persons in different places with different samples strengthens the likelihood of an effect.


3. Specificity: Causation is likely if there is a very specific population at a specific site and disease with no other likely explanation. The more specific an association between a factor and an effect is, the bigger the probability of a causal relationship


4. Temporality: The effect has to occur after the cause (and if there is an expected delay between the cause and expected effect, then the effect must occur after that delay).


5. Biological gradient: Greater exposure should generally lead to greater incidence of the effect. However, in some cases, the mere presence of the factor can trigger the effect. In other cases, an inverse proportion is observed: greater exposure leads to lower incidence


6.Plausibility: A plausible mechanism between cause and effect is helpful (but Hill noted that knowledge of the mechanism is limited by current knowledge).


7.Coherence: Coherence between epidemiological and laboratory findings increases the likelihood of an effect. However, Hill noted that "... lack of such [laboratory] evidence cannot nullify the epidemiological effect on associations".


8. Experiment: "Occasionally it is possible to appeal to experimental evidence".


9. Analogy: The effect of similar factors may be considered.

Dia tak semudah "A jadi, B terjadi, maka A jadi akibat B".

Sebab essence dalam metodologi ni ialah "correlation does not imply causation".


Dan kesemua PHD student yang aku tahu dan kenal, dalam kajian mereka, dalam mereka nak menentukan "cause and effect", dalam apa2 bidang sekalipun, sains atau bukan sains,

mereka perlu membuktikan nya secara statistik, 

untuk mengetahui adakah disebab kan A, dan hanya oleh A, maka B terjadi.

Bidang statistik, ni antara cerita2 best dunia sebenar mengenai kegunaannya, adalah seperti satu cerita bila Pihak Bersekutu menjalankan kajian statistik untuk mengetahui kekuatan industri Jerman menghasilkan kereta kebal, maklumat penting sebelum mereka decide untuk landing D-Day di Normandy June 1944.




In summary, kalau kau Muslim, tolong lah, jangan kau keluarkan statement "fenomena alam / kejadian/kemalangan ini terjadi sebab menyalahi agama" atau seperti itu, melainkan kau ada dalil yang directly cakap ini terjadi maka itu terjadi,

atau kalau tidak, kau nampak lekeh,

atau, kau menunjukkan agama kau seperti lekeh,

atau, orang akan berkata, "kau ni wakil Tuhan ke kau boleh tahu bencana itu bala Tuhan atau ujian Tuhan?"

Pada aku, kalau boleh faham konsep ni, banyak benda yang minda kau boleh terbebas, 

seperti orang bukan2 yang claim bukan2, orang politik yang guna dalil agama untuk main sesuatu isu, 

orang canang ubat-ubat atau perubatan-perubatan tertentu,

kau akan faham, apa itu kebetulan, takdir atau benda tu benar2 satu fenomena.