Sunday 21 May 2017

the last look / takut dan harap (fear and hope)



Kucing aku, Gomi, lay lifeless this morning. Aku tanam mayat dia di belakang rumah. Dia sedang sarat mengandung, semalam, aku nampak dia terbaring berdarah dan basah depan rumah, so aku masukkan dia ke dalam kotak. Jangkaan aku dan wife, dia dah nak beranak. Tak sangka pula dia dah pergi, kemungkinan besar complication of birth.



Wife aku komen tentang semalam, cara Gomi pandang aku dan wife aku dengan agak sayu. That last look. Mungkin by then Gomi dah tahu dia nak "pergi". Tapi by then apa yang dia boleh buat pun.




Aku teringatkan arwah ayah aku, dan last look dia. Before he passed away, dia tak sedar dalam wad ICU, and awoke a couple of days before he passed away. Tapi by then, dia dah ada "thousand yard stare".


Petang tu dalam pukul 6pm, tiba2 dia peluk aku lama2 dalam 5-10 minit begitu, kemudian dia peluk adik aku pula lama2. Tapi dia tak berkata sepatah pun. Dari petang tu sampai pukul 11 malam, last aku tengok dia sebelum balik, dia hanya "pandang jauh" / thousand yard stare. Dia meninggal pukul 3am malam tu.



Ada orang mati mengejut/sudden death, ada juga yang mati sakit yang terpaksa tahan lama sakit, seperti ayah aku dan Gomi. Apa ada dalam pikiran mereka ketika itu?



Aku rasa, some who died by pain (bukan mati mengejut), will somehow know that their time has come. Dan masa tu apa yang rasa hanyalah takut dan harap. Kau dah tak mampu nak buat apa, berserah, dan an overwhelming takut dan harap menyelubungi.



Imam Ghazali tulis pasal takut dan harap ni panjang lebar as a chapter dalam kitab Ihya Ulumiddin dia.



Dulu, ada seorang atheis (dia panggil diri dia Mulhid Melayu) nak debate pasal Tuhan, kitab tahafut al filasafah, etc. Tapi aku tak jadi nak berborak dengan dia. By then, pada opinion aku, hidup beragama ni, atau kau nak percaya Tuhan ada atau tidak, bergantung pada takut dan harap dalam diri. Logic and knowledge lebih pada penguat untuk percaya/faith. Kalau kau tengah sedap2 duduk kerusi layan online berdebat, tak mungkin dapat manfaat kalau tak ada takut dan harap.



Dan banyak benda agama ni berdiri pada takut dan harap.



Moga2 kita ikhlas dalam hidup kita.



Nota : Dalam nak menceriakan keadaan tadi, aku tengok channel Disney XD 617, tapi last2 tersedih juga bila tengok Grami Circus Show, sebab teringat Gomi.



Grami's Circus Show - yup, I shed tears watching this cartoon today.