Friday 24 May 2013

Where is my friend when I need you most?

Where is my friend when I need you most?
(kisah fiksyen based on true story)

This happened sometime during my 4th year in UM, during my stay in 2nd College.

Nope, didn’t graduate, aku mengulang paper, time ni aku join juniors 3rd year amik paper 3rd year…haha.

duduk sana sini, 8th college, 12 college, duduk secara haram dan halal…
somehow being a lucky bastard and having “cables”, aku dapat plak duduk 2nd college time tu.

But God works in mysterious ways, rupanya ada hidden reason kenapa “dapat”.

It was in February/March, 2nd semester, time exam.

This fella, whom is dearest to me.
Entah macam mana, time tu, mamat ni masuk hospital plak.
It was so bloody serious, that during admission, Doctor terus masukkan dia kat ICU Hospital University UM.
Jatuh motor.
But turns out he had an uncontrolled diabetes.
By the time he got admitted, kaki bengkak dia dah mula keluarkan air.
Bukan darah…tapi air.
Bila dia duduk, ada pool of water kat tempat kaki dia.
Air kuning, air urea kencing tu rupanya.
That’s how bad his situation is.

That week bila mamat ni masuk hospital, aku tgh study paper “Heat Transfer”.

The catch is, aku study Heat Transfer ni sambil jaga mamat ni kat spital.
sebab aku duduk 2nd college.
naik motor 1 minit, parking kat 6 college..jalan jalan da sampai wad tu.

Tak susah jaga pun.
Time ni mamat ni macam dah comatose…masih sedar tapi x bercakap banyak like he used to be.

“aaa uuu aaa” sambil buat muka sedih…oh rupanya dia nak mandi.
so aku lap lapkan badan dia.

“aa uu aaa” sambil buat muka sedih (mana ada buat2, time sakit memang la sedih kan?)..oh aku tak tau apa dia nak so aku usap2 kepala dia je.
Should have read body language books that time.

Hari2 kena pergi buat dialisis.
doktor cakap buah pinggang dah fail. so urea tu tak boleh nak dibuang dari badan, so it circulates dalam blood stream. dan kat tempat luka jatuh motor tu, air urea tu keluar kat tempat bloated tu.

Relatives, friends, families came and visit with prayers.
Dan diorang selalu bawak buah.
Mamat tu mana boleh makan da…so aku la kena abiskan.
Tapi aku x berapa makan buah.
So aku pass kat bebudak class yg tgh study time tu.
Insyallah pahala dapat.

Di satu petang yang hening, dekat2 nak maghrib da time tu.
Mamat ni sedar.
Aku terusla dapatkan dia.
Tiba2 dia peluk aku tak lepas.
Dekat 2-3 minit.
memang sayu la hati..tapi sedikit hati kecil aku berkata
“eh busuk gak dia ni”
so lepas sesi berpelukan tu aku lap2 kan dia ngan kain basah.

Then dia tanya aku.
“…Nah, Nah dekat mana?”
Alamak..tanya awek dia la pulak.
Aku cakap la tadi Nah datang da tengok dia..esok dia datang lagi.
Pastu mamat ni pandang muka aku sayu abis.
“ha ha..aku call dia kejap..rilek lu oh”

Aku pun call.
Malam tu awek beliau tak dapat datang, keluar katanya.

Nasib baik, masa time aku datang nak bawa berita tu, mamat ni da tido balik.

Aku pun sambung la study aku kat wad tu menemankan dia.

Study2 sampai dah kul 12 lebih.
Oh tidak.
sebab 2nd college, by 12 midnight, gate da tutup, so motor x boleh masuk.
kena parking kat luar.
kalau parking kat luar, ada bahaya because banyak kes kecurian motor.
Aku pun balik la 2nd college.

Ceh! gate da tutup.
aku pun parking la kat luar.
balik bilik pandang roomate ngan muka selebet pastu tido.

sekali dekat pukul 3-4am, ada call.
Nurse call, cakap mamat da nazak.
aa sudah.
Kira Tuhan ada reason gak bagi aku terbalik lambat.
Nasib baik moto da kat luar.
Aku terus speeding la pergi hospital.

Sampai2 hospital je, Nurse cakap “sorry tapi encik xxxxx da x de, nanti bila da pagi baru adik uruskan ye”
Aku sampai2 je kain putih da tutup muka apa semua.

Time tu perasaan yang sangat blank menghujani diri ku. (ceh sastera la plak)

Ko bayangkan. tadi bercakap2, sekarang da x de.
Tapi yang hairan, aku tak menangis.
Aku macam blank sahaja., blank yang amat.
Basically aku duduk2 je tengok dia yang kini sudah tiada.

Aku lepak2 je tengok sekeliling.
Masa ni kain tirai da tutup area sekeliling katil dan tempat aku duduk.
oh. aku perlu baca2 sikit. baca la al-fatihah dan surah2 apa yg ingat.

sampai kul 5 lebih, baru aku call semua orang.
Basically patutnya ramai Muslim da bangun get ready Sembahyang subuh kan?
alhamdulilah ramai yang angkat call aku.
Aku pun panggil tentera2 seangkatan (member2 la) suh datang.

By 6 am, tentera dari 2nd college dah datang.
bagus2 semangat ini la yang kita mahukan.

Ok climax story nak tiba dah.
dalam time tu jugak, Nah pun datang.
Eh..ada satu lelaki datang dengan Nah.
datang2 tolong kami kemaskan barang..masa tu body mamat da dibawa ke bilik mayat untuk pihak hospital certify kematian dan keluarkan certificate of death
lepas encik itu tolong, tiba2 dia cakap kat Nah.
“Sayang..abang tunggu kat bawah ye”.

terkejut aku.

pas tu aku pun terus ikut body mamat pergi ke bilik mayat dan seterusnya urusan2 lain melibatkan kematian (ah aku malas nak citer detail, nanti2 la kot).

few days after that.
aku dengar lagu Duran2, Ordinary World. (lagu favorite aku dari aku darjah 5).
tapi aku struck dengan phrase
“where is my friend when i need you most”

Bolehkah kau tahu the real truth apabila kau menyayangi seseorang?
Apa bolehkah kau sure, apakah standing of that friend which you needed most, when you are dead and gone?

By this time, aku realised, manusia datang dan pergi.
kau hanya ada exact moment at the present time, untuk appreciate those who are your friends or loved ones.
tapi kau takkan sure whether reciprocated balik.
so just accept it as a part and parcel of life.
senyum sahaja, whether orang nak senyum balik atau apa, itu bukan lagi urusan aku.
no matter how much you persuade others to like or loved you, you’ll never know the real truth till the moment u dies.

sambung lagi sikit.

Ye, bila da exam habis..masa ni plak batch aku ramai akan graduate that year.
aku x dapat nak sama2 diorang haha sebab aku banyak kena repeat huhu.

masa di faculty engineering, ada sesi bergambar.

tentera2 batch aku semua ajak aku bergambar sekali beramai ramai.
i said “no thanks haha” and just walk away.
ada jugak dalam tentera2 ni buat ayat sedih ngan aku..”meh la bergambar sekali..kenangan, bla bla bla”
malas aku.
sebab aku tau diorang ni semua akan blah dan akan kerja, diorang akan buat hal masing2..so dunia mereka akan lain, aku tak akan fit that picture.

batch junior aku pun ajak bergambar.
lagi la aku malas.

so ini la reason kenapa gambar botak aku tak akan muncul dekat mana2 alumni mekanikal UM 2001/2002 or 2002/2003.
hahahahaha.
convocation bebudak ni pun aku tak pergi.

oh ye.
by this time around gak.
ahli tentera aku menginfo aku “eh ada awek ni suka kt ko la mike.”
basically minah tu budak bijak yang akan grad tahun tu..dengar kata beliau biasiswa petronas.
mmmmm…
eh, aku diri sendiri pun tak graduate lagi.
come on.
better aku resolve masalah hidup aku.
so aku cakap “haha mana bleh awek2, aku kan antisosial! ahhaha”

agaknya sebab aku reject tu la aku tak kahwin2 lagi sampai sekarang.
cis!

anyway,
akhirnya by next year, alhamdulilah berjaya gak aku grad ngan result yg ok.
hahaha.

result final exam keluar sometime bulan 4 or 5 (aku tak ingat)
lepas tu job hunting dan alhamdulilah dapat juga job kat satu firm.
ye aku pakai result final exam dan transkrip exam aku saja.

sekali, firm tu nak hantar aku ke dubai by that july.
convocation is sometime around september or october (aku tak ingat)..
dua orang offered untuk pergi ke dubai, aku dan seorang indian graduate UTM Johor.

masa tu GM tanya kami berdua, they need to send us soon, can you guys accept it?, how about your convocation?

aku cakap “oh saya tak pergi convo pun tidak apa, leceh la itu semua bos”
yang member indian aku cakap, dia nak pergi convo.

so GM decide hantar aku dulu, dan tanya aku again pasal convo.
aku cakap convo2 ni leceh, lagipun sijil aku boleh ambil kemudian hari.

finally GM decided hantar aku that july, then bulan october baru hantar that indian.

lepas aku da dekat Dubai sampai December, mamat indian tu tak sampai2.
turns out, kalau aku ikut gak nak gi convo, sampai bila pun aku tak akan sampai dubai pasal by October/November that year, project yang aku involve tu da complete construction phase, tunggu nak commissioning sahaja.
Commissioning pulak terpaksa tunggu power-on approval dari Dubai Electricity and Water Authority (DEWA).
Power-on approval pulak turns out be approved the next year (problem ngan power supply for that area of development)

turns out pulak aku ambil sijil aku tu betul2 next year lepas balik malaysia.

god really works in mysterious ways.

aku tak pernah regret tak pergi convo dan tak ada sekeping gambar aku pun di UM.

6 tahun dah berlalu.
macam2 cerita aku dengar pasal bebudak ni.
sailang kawan kat tempat kerja la..kenakan orang la.
ai..
mostly bebudak ni dan tentera2 ni masing2 dah ada life masing2.
kalau berjumpa pun, lepak few hours then they get back to their families and loved ones.
i was correct in not putting too much emotional baggage in my friends.
they are humans too.

The feeling of the above story is the same as per dialogue below between Aomame and Dowager in 1Q84 (Haruki Murakami).

Aomame : “It seems to be comfortable with you”.

Dowager : “This little person thinks of me as a friend”.

Aomame : “Is it possible to become friends with a butterfly….Do you give them names?”

Dowager : “No, I don’t give them names…..And besides there wouldn’t be much point in giving them names; they die so quickly.
These people are your nameless friends for just a little while.’
I come here every day, say hello to the butterflies, and talk things to them.
When the time comes, though, they just quietly go off and disappear.
I’m sure it means they’ve died, but I can never find their bodies.
They don’t leave any trace behind.
It’s as if they’ve been absorbed by the air…..they come out of nowhere, search quietly for a few limited things,
and disappear into nothingness again, perhaps to some other world.”

No wonder arwah JD Salinger becomes a reclusive.
He served in World War 2.
Banding ngan aku, he saw many butterflies..
Not only saw it, perhaps smelled it, touched it and God knows, how mega it he must have felt.